Udsigt fra hochstanden

Zabinek hjort

Det er ikke sidste gang vi har besøgt Zabinek

Morten Vestergaard Knudsen

Hej Kenneth og Henrik,

Turen gik til Polen efter hjorte.

Efter måneders venten og grundige forberedelser oprandt dagen for afgang.

Vi var 2 jægere og hoppede i bilen kl. 0500 og med en tankning lige før grænsen og proviantering ved Fleggaard, kørte vi ind ad indkørslen til Zabinek reviret kl. 13.45

Turen på den nordlige motorvej A20 i tyskland og videre ad Motorvej 10 i Polen gik nemt og gnidningsfrit med meget lidt trafik.

Vi fik os en hurtig lur og spiste kl.15 og mødtes med Joanna, vores tolk, og de polske guider kl. 1600 hvor vi planlagde aftenens pürsch ud fra vore ønsker.

Vi begav os ud i terrænnet der på Zabinek reviret er meget kuperet, hvilket giver en ekstra dimension til jagten.

Efter en pürsch i skoven endte vi i en hochstand ud til en stor lysning lidt før solnedgang. En ung 8-ender hersede lidt rundt med et par hinder.

Lidt efter solnedgang startede koncerten. En dyb brølen hørtes inde fra skoven og flere hjorte istemte koret de næste minutter. Nakkehårene begyndte stille og roligt at rejse sig. Denne urtidsstemning griber meget dybt ned i jægersjælen - ja, helt ind i marven. Vi kunne høre en hjort komme nærmere - de dybe langtrukne brøl blev mere og mere tydelige, men lyset svandt og det skulle snart til at være.

Hjemmefra havde jeg trænet flittigt med min 7mm Remington Magnum og forsynet med en god lystærk kikkert fra Leupold med lys.

Netop et belyst trådkors er en rigtig god hjælp når det er ved at skumre.

En hind trak ud ad skoven ca. 150 meter til venstre for os og fulgtes af endnu 2 hinder og en kalv. Min guide Jurek og jeg holdte øje med den bageste hind der blev ved med at stirre ind mon skovbrynet...

Mon hjorten var på vej - spændningen var næsten ulidelig!

Pludselig gennemrystedes hochstanden af et dybt brøl der fik os til at hoppe af spænding. Langsomt gled hjorten ud på lysningen. Lyset var der ikke meget tilbage af, men i den lystærke sigtekikkert kunne jeg tydeligt se, at der var tale om en meget fin hjort - stor forkrop, god manke og lange stænger hvor jeg kunne ane en krone i toppen.

Jeg kiggede på Jurek, der nikkede, "Ja, guter Hirsch! - Schiessen!"

Den røde dot fandt bladet og skuddet gik med et øresønderrivende brag fra den kraftige 7mm magnum.

Hjorten faldt i skuddet og jeg repeterede hurtig og var omgående klar igen.

Hjorten forsøgte at komme på benene og jeg sendte endnu et skud afsted mod skulderbladet. Denne gang blev den liggende.

Vi blev siddende i ca. 10 minutter der føltes som timer..

Herefter begav vi os hen til hjorten og for at tage den i øjesyn.

Jurek fandt en egegren og brækkede noget løv af "Darz Bor" sagde han da vi nåede hen til hjorten og rakte mig den store barkede næve - Jeg takkede og tog imod kvisten.

Jurek lagde omhyggeligt en kvist i munden på hjorten og en kvist hen over skulderbladet hvor de 2 skud sad med milimeters mellemrum.

En smuk stor 12-ender hjort lå foran os - sikke en jagtoplevelse og hvilket fantastisk og majestætisk dyr...

Vores hjortetur var startet med en helt fantastisk god måde.

Min makker havde også haft en stor hjort for, men da han aldrig har skudt hjort før, fik han så meget hjortefeber, at et forsvarligt skud ikke var muligt og afstod. Lidt senere kom et enligt vildsvin som han til gengæld satte en perfekt kugle på.

Efter at vi alle mødtes ved min hjort, og fik læsset både gris og hjort på traileren, gik turen hjem til huset og et velfortjent måltid og en god nats søvn inden morgenjagten...

Vi havde fået en fantastisk start på turen - som skulle byde på endnu flere kæmpestore oplevelser...

Resten af historien er jeg stadig ved at skrive på og offentliggøres på www.gohunting.dk i løbet af oktober.

Vi havde 4 dages fantastisk jagt og nedlagde hele 4 flotte hjorte og 2 fine vildsvin.

Guider og tolk var meget kompetente og indkvarteringen fin og maden velsmagende og rigelig.

Det er ikke sidste gang vi har besøgt Zabinek.

Tak til Gamekeeper for et veltilrettelagt arrangement.

Med jægerhilsner,

Morten Vestergaard Knudsen

Relaterede rejser

Se alle vores rejser

5 dage total