Bukkejagt og turisme i Frankrig

Bukkejagt og turisme i Frankrig August 2023

Peter + frue samt datter og barnebarn havde aftalt at bruge 1 uge af deres sommerferie i Frankrig på en kombination af bukkejagt for Peter, afslapning på hotellet med familien blandet med lidt lokal turisme.
Peter har lavet en fin beretning fra turen, som kan læses her:

Lidt historie om en ferie omkring Villefranche-de-Rouerque 30 juli til 4 aug. 2023.
Ferien til Frankrig blev bestilt gennem Gamekeeper & Buhls tilbage til 2 feb. 2023. Min Kone og jeg ville gerne prøve Frankrig igen, da vi tidligere har haft gode oplevelser her. Ud fra beskrivelsen af området, forventede vi dejlig afslapning på hotellet, samt gode køreture rundt i området for at opleve dette, samt jeg forventede nogle gode jagtoplevelser på brunst bukke.
Vores datter Julie og barnebarn Augusta (1 år) besluttede sig for primo juli, at de også gerne ville med. Vi glædede os alle 4 til denne tur sammen.
Søndag den 30. juli:
Vi stod alle 4 op kl. ca. 4 om morgenen for at køre mod Billund lufthavn, hvorfra vi skulle flyve med Air France til Paris og herfra skifte fly og videre til Toulouse. Alt gik problem frit og vi kunne kl. ca. 14.30 gå over og hente vores lejede bil for at køre mod VilleFranche. Vi fik fra vores kontaktperson Pierre-Jean at vide, at hotellets restaurant havde lukket om søndagen, så vi måtte spise Mc-Donalds mad på vejen, lidt ærgerligt med restauranten, da vi senere også fik at vide, at den også var lukket om mandagen. Pga. maden mm. ankom vi først til hotellet kl. 18, hvor vi blev tjekket ind i et par pæne værelser. Pierre-Jean var ankommet, idet vi havde aftalt, at jeg skulle prøve at skyde med den lejede riffel inden jagt næste morgen. Pierre-Jean og jeg kørte fra hotellet 18.15. Vi skulle nu ud at prøveskyde og jeg fik her at vide, at jeg skulle møde de 2, som skulle guide mig de næste par dage, idet Pierre-Jean havde andre gæster. Vi fik en god snak på vejen derud. Jeg mødte her et par unge brødre, som var meget smilende og venlige, Landry og Gabin, vi hilste på hinanden, men kunne ikke kommunikere så meget, da jeg ikke kan fransk og de ikke engelsk, men vi grinede meget af dette. Indskydningen gik ok, jeg skulle låne Pierre-Jeans` fars riffel, ældre Blaser men ok! Skydestokken var 2 bambus pinde sat sammen på polsk facon, ikke særlig god, jeg skulle have haft taget min egen med. Vi aftalte, at brødrene skulle hente mig på hotellet næste morgen kl. 05.30.
Mandag den 31. juli:
Brødrene Lagriffoul var ankommet og vi forlod hotellet præcis kl. 05.30, det var meget mørkt. På vej i bilen forsøgte vi os med lidt Google translate via telefonen. Bilen blev parkeret kl. 05.45, og vi begyndte at gå rundt i området. Et meget smukt område kunne ses, da det først blev lyst. Vi gik op mod en bakketop og på vejen derop, hørte vi en rå smelde i skoven bagved os. Oppe på bakketoppen, stillede vi os ved et enkeltstående træ og Landry afprøvede sit bukkekald. Ca. 2 min efter kom en meget fin ung rå løbende helt hen til os, hun var meget nysgerrig. Efter ca. 10 min under træet gik vi videre gennem den skønne natur, som var præget af små marker i et meget kuperet terræn med masser af stengærde og pigtrådsindhegninger, som løbende skulle forceres men meget spændende. Vi så gennem den næste ca. 1,5 time enkelte råer samt en mindre buk. Ca. 7.30 var vi tilbage ved bilen og kørte så herfra. Vi spottede marker fra bilen og pludselig havde Landry fra bagsædet set en buk ligge nede langs et hegn. Vi stillede bilen gik tilbage og kunne konstatere, at der ca. 150 m nede langs et hegn, lå en buk. Vi kunne se, den havde lyse sprosser, ikke kæmpestor, men så ok ud. Vi ville prøve at komme tættere på og begyndte at kravle ned langs et hegn. Efter ca. 15 min. kravlende, kom vi frem, så vi havde ca. 100 m over til bukken. Hegnet mellem bukken og os var meget tæt, og jeg prøvede på at kravle frem, så jeg liggende havde udsigt til bukken, men dette lod sig ikke gøre. Den tynde skydestok op i hegnet og jeg fik riflen lagt til rette, men må dog konstatere, at jeg her savnede min egen stabile ”Viper”. Jeg havde solen lige i øjnene og svært ved at finde bukken i det ikke alt for store synsfelt på kikkerten på riflen. Pludselig fik jeg en hånd på skulderen og Gabin fik mig vist, at bukken var rejst sig op og begyndte at gå. Jeg fik igen drejet lidt på skydestokken og fandt nu bukken i sigtet. Det skulle være nu, inden jeg igen skulle dreje på skyde stokken. Jeg lod skuddet gå, da bukken stoppede lidt og kiggede ned, den faldt promte til jorden og glæden var stor blandt os alle tre. En god, hektisk og spændende pürsch.  Da vi kom frem til bukken, var den ikke helt forendt, da skuddet sad lidt langt fremme og var gået igennem og desværre også havde ramt venstre side af hovedet, men intet ødelagt. Alt ok. Bukken var ikke den største i opsatsen men fin, kroppen af dyret var stort og flot. Alt i alt en rigtig fin oplevelse sammen med brødrene, jeg tror, de var meget imponeret af pürschen og oplevelsen, samt det at få det hele til at gå op i en højere enhed. Vi kørte ned til frysehuset, hvor vi mødte Pierre-Jean og de øvrige gæster, som han guidede, her var der også blevet skudt en pæn buk. Vi aftalte at mødes om aftenen kl. 19 igen. Tilbage til hotellet og fik morgenmad kl. ca. 09.00 og resten af formiddagen stod på afslapning i og omkring poolen sammen med familien. Restauranten var jo lukket mandag aften også, så vi tog ind til Villefranche kl. 13.30, for at finde et sted at spise lidt kombineret frokost og aftensmad. Det viste sig, at byen er en rigtig hyggelig gammel by med et fantastisk område i centrum, hvor vi spiste en dejlig middag hos meget venlige franskmænd. Tilbage for at få lidt mere glæde af poolen og så var vi klar om aftenen igen. Her gik jeg sammen med Landry, og vi gik en meget lang tur, bakke op og bakke ned, gennem hegn og pigtråd. Vi så enkelte råer, samt mindre bukke, uden dog på noget tidspunkt at se en god buk. På vejen hjem til hotellet i bilen i skumringen, kunne vi observere flere steder, hvor bukken gik rundt sammen med råerne. Mandag var ved at være slut kl. ca. 22.30, jeg havde denne dag gået ca. 16 km og var godt træt. Vi aftalte at mødes næste morgen kl. 05.45.
Tirsdag den 1. august:
Igen var brødrene ankommet, så vi præcis 05.45 kunne forlade hotellet. Vi kørte ud til igen et meget smukt kuperet område, hvor vi meget målrettet gik frem til et skovbryn ud til en lille mark. Jeg tror, brødrene var ret sikker på, at vi her nok skulle få en god buk frem, men han udeblev. Imidlertid kom der et vildsvin frem på arenaen og passerede os på kort afstand. Efter ca. 30 min forlod vi den lille mark og gik lidt omkring, for derefter at køre til et andet område, men fik ikke set nogen buk af en større størrelse. Hjemme på hotellet igen ca. kl. 08.45. Vi kørte en tur rundt om formiddagen og så noget af den historiske og meget smukke natur, og spiste igen på den dejlige restaurant midt i byen ved torvet. Eftermiddagen blev poolen igen nydt af os alle 4. Aftensmaden var lidt problematisk, idet restauranten nu var åben men først fra kl. 19.30, og vi skulle på jagt kl. 19, og den lille Augusta skulle gerne sove kl. 19, så det blev til lidt ost og flutes på værelset. Kl. 19 var brødrene igen på pletten klar til afgang, og vi googlede en masse via translate, så der blev snakket og grinet en del på vej ud til et igen meget fascineret og smukt terræn. Vi gik i god vind over en mark og stillede os med udsigt til skov. Landry brugte bukkekaldet, men intet kom frem. Efter ca. 30 min gik vi til andre småmarker, men så ikke buk. Efter nogen tid gik vi til bilen og kørte nu ned ad en markvej, gennem et meget kuperet område med skov og små marker. På et tidspunkt holdt vi stille og Landry gik frem for at kigge ud over et engområde. Han kaldte os ivrigt frem, og vi kunne se en buk ligge ude i engen. En meget stor mørk buk af krop, men med en ikke særlig stor opsats. Bag os gik 2 råer. Vi besluttede at se, om vi kunne kalde bukken ind uden at skyde og det lykkedes fint. Dejlig oplevelse. Klokken var nu blevet ca. 20.30, og vi var kørt til et andet område med lidt større marker. Gabin var gået lidt foran og over mod et hegn. Herfra vinkede han ivrigt Landry og jeg frem, idet ned på en mark ca. 200 m. fremme lå en pæn buk sammen med en rå. Vi kunne se, det var en fin regelmæssig 6-ender, dog uden at være kæmpestor, men besluttede os for at se, om vi kunne skyde den. Igen et meget tæt hegn på den ene side, så det ville være vanskeligt at komme tættere på. Igen frem med den ”gode” skydestok, og så ville Landry prøve at kalde den ind. Det lykkedes, bukken rejste sig op og begyndte at gå frem mod os langs med skoven. Jeg havde fået lagt riflen til rette i skydestokken, men ville gerne have bukken tættere på. Igen kaldte Landry og bukken bevægede sig nysgerrigt længere op langs skovkanten. Den var nu ca. 130m fra os og meget spændt, han vidste godt, at noget var, som det ikke helt skulle være, så han kom ikke længere ind på os. Pludselig vendte han sig lidt om og kiggede lidt bagud mod råen. som lå længere nede i marken. Jeg tænkte nu eller aldrig, for vender han sig mere om og går tilbage, så kunne der ikke skydes. Jeg havde ham i kornet og afgav et skud mod bladet på bukkens højre side lidt fremme på kroppen og bukken faldt til jorden og blev liggende. Glæden var stor blandt os alle 3 og der blev krammet og givet hånd og klappet på skuldre, alt gik igen op i en højere enhed og sluttede godt. En fin ”ikke kæmpestor buk af opsats” men stor af krop og meget velskabt var skudt. Bukken blev beundret længe og intenst af os alle tre. God oplevelse. Bukken blev brækket og vi gik op til bilen med ham. Her stoppede vi og google/translatede i længere tid om forskellige ting meget hyggeligt. Brødrene fortalte, at det var første gang, de guidede en gæst og at de havde været meget spændt på dette. Det bekræftede mig lidt i, at de ikke havde den store erfaring med selve jagten, men at de kendte områder, vi havde jaget i ud og ind, da de var barnefødt i dette område og som de i øvrigt var 15 generation på den gård, som de var født på. 22.00 mødtes vi igen med Pierre-Jean og dem, som han guidede, her var der også skudt en fin buk. Jeg havde nu skudt 2 bukke, og var ok tilfreds med dette. Ikke de største bukke jeg har skudt, heller ikke set de rigtigt store franske bukke, men havde haft en kæmpe oplevelse sammen med mine 2 unge guider, som det var en fornøjelse at mødes med. Det er for mig altid vigtigt at være sammen med nogen, som nyder og værdsætter vildt, natur mm. Således at jagten får den rigtige betydning, og dette gjorde det sammen med Landry og Gabin. Stor respekt for disse to unge brødre.
Onsdag den 2. august.
Vi tog på tur til Chateau de Caix og købte lidt god vin, så et meget smukt vinområde og kørte herefter til Cahor, hvor vi spiste frokost i en meget livlig og fin by. Hjem for at nyde poolen lidt igen. Om aftenen havde jeg aftalt med brødrene og Pierre-Jean at møde kl. 18.30, således vi kunne afregne. Det var vældigt hyggeligt, Pierre-Jean skulle dog igen ud at guide de andre jægere, men brødrene og jeg sammen med min kone havde en rigtig hyggelig times tid sammen, hvor vi googlede /translatede og grinede sammen. Vi aftalte med Gabin, at vi skulle mødes på torvet i Villefranche næste dag, da han havde en bod her.
Torsdag den 3. august:
Vi tog alle 4 til torvedag i Ville-Franche og havde en rigtig fin oplevelse her. Meget specielt og fint marked, ikke specielt turistet, men masser af glade venlige franskmænd som nød dagen. Vi fik hilst på Gabin og set hans udsalg af hjemmelavet mel og brød. Om aftenen spiste Jette og jeg på restauranten på hotellet for første gang, og det var en rigtig god oplevelse, vores datter Julie fik bragt en menu op på sit værelse, således hun kunne være der sammen med lille Augusta.
Fredag den 4. august:
Vi stop op og fik afregnet hotellet og kørte så mod Toulouse lufthavn, hvor vi skulle aflevere vores lejede bil. Fly mm. gik perfekt på vejen hjem og vi kunne gå i seng i Danmark kl. 01.00 oven på en fin tur til Ville- Franche.
Stor tak for dejligt selskab og en rigtig god tur sammen med Gabin og Landry på 2 dejlige dage sammen
De bedste hilsner
Peter Bonne Hansen og Familie

Relaterede rejser

Se alle vores rejser
Potentielle vildtarter:

3 dage total