Moose jagt i Kamchatka

Moose jagt i Kamchatka december 2019

Så er Jørgen igen er hjemme i Danmark og vi har fået han beretning fra turen og en masse flere billeder

Se beretningen her.....

Henning

"Så fik jeg min Moose. - helt igennem en fantastisk oplevelse.."

Jørgen Mehli Lundgaard Andersen

Drømmen om en stor moose tyr havde været der i mange år og efter mødet med den russiske outfitter på roadshowet blev det arrangeret. Efter næsten 1 års venten kom tiden, hvor turen til Kamchatka kunne starte.

Moose og naturoplevelser i kulden var målet for turen, og begge dele skulle vise sig at blive indfriet til fulde.

Våben blev lejet på stedet (og var af fin kvalitet), derved kunne det administrative undgås gennem lufthavnene i Danmark og Rusland.

Ellers gik selve rejse-delen helt som planlagt og det personlige-møde i både Moskva og Petropavlovsk lufthavne med lokale engelsktalende guider, var som forklaret inden afrejse.

På turen var jeg sammen med en tysker og en argentiner og vi fandt hurtigt en god kemi, således var stemningen mellem alle parter, både russere og jægere helt i top.

En 9 timers Køre-sejle-snescooter tur ud til jagtområdet, som startede lige efter ankomsten til Kamchatka. Denne tur foregik først i bil, derefter krydsede vi floden (Kamchatka river) i lille jolle mellem de drivende isflager, for til sidst at køre på snescootere gennem skoven, kun oplyst af måneskin og lys fra maskinerne. Lejren vi ankom til var fint udstyret med små træhytter, som blev opvarmet af brændeovne og oplyst af led lys, som var tilsluttet en generator på stedet. Campen de havde bygget op langt ude i terrænet, var med små træhytter som vi overnattede i, derudover en saunahytte, spisehytte og et halvtag til snescootere og deres værktøj så det ikke blev dækket af sne.

Jagt formen på denne årstid (primo-medio December) var opsøgende jagt, med hjælp fra områdets snescootere som transportmiddel, hvorefter der var varslet snesko til den sidste opsøgende del. Vi startede ud ved ca. 9:30 da dagslyset begyndte og var ude i området til mellem kl. 16-18 på jagtdagene. Det var selvfølgelig et køligt tidspunkt at tage til Kamchatka, men efter god tid til forberedelse og med det rette udstyr, var kulden ikke noget problem.

Jeg så på turen 3 køer, 1 kalv og 4 tyre hvoraf den ene var den jeg nedlagde med en cal. .300 win, (som nævnt var lejet af russerne på stedet for ikke at have våben med gennem lufthavnene i Rusland). Dertil blev der i den fantastiske natur set bjørn, tjur, rype art og harer på turen.

Efter vi alle tre jægere havde nedlagt moosetyr, besluttede vi at tage tilbage til Petropavlovsk og tage en ekstra nat/dag der, eller komme tidligere hjem, hvis det var muligt at få ombooket flybilletterne ved det russiske flyselskab. Guiderne/tolke hjalp med det hele og fulgte os på hele turen, fra vi landede i Rusland og til vi var på flyet hjem. Så bekymringer om at selv skulle tage denne tur til Rusland, var ubegrundet og blev gjort helt til skamme, af det professionelle team man blev mødt af.

Hvis man går med ønsket om at jage i store uberørte naturområder og nedlægge en stor moosetyr eller brun bjørn, så bør man undersøge/overveje denne destination for sin jagtrejse.