Bjørnejagt i Canada

Bjørnejagt i Canada maj 2022_2

Indfrielse af alle forventninger - ”It was fun and fabulous!”

Rebecca og Finn

Kære Gamekeeper og Buhls.
Her en lille beretning fra en meget tilfreds jæger med ledsagerske:
Vi bookede bjørnejagt i Britisk Columbia allerede i 2019. Så ventetiden grundet Covid har været lang.

Der var ingen tvivl om, at vi havde set frem til denne rejse, og vi må begge sige, at den har været fantastisk og i den grad indfriet alle forventninger. Lige fra storslået natur, daglige unikke oplevelser samt dejlige mennesker.

Efter ankomst til Vancouver blev vi hentet ved lufthavnen og kørte ca. 3 timer, inden vi ankom til lejren, hvor der skulle jages fra i dette område. Her blev vi indkvarteret i et nybygget hus med fælles køkken – bad og toilet i ”gården”.

Næste dag skulle der indskydes med lejeriffel. Den var indskudt (200m), og ballistik blev kort gennemgået i forhold til 100 m og 300 m. Det var godt at lære riflen at kende inden jagt.

På jagt de efterfølgende 6 dage: Dagene startede typisk med morgenmad mellem kl. 0730 – 0800, klargøring til jagt (rygsække pakkes med vand, proteinbarer og sandwich). Tilbage fra jagt ca. kl. 2100 om aftenen og derefter aftensmad - godt krydret med beretninger fra dagens oplevelser.

Vi har i gennemsnit, jaget ca. 10 timer, kørt ca. 150 km samt gået ca. 15 km, hver dag (gode tætsiddende og vandtætte vandrestøvler kan anbefales).

Jeg havde købt licens til og fik nedlagt 2 bjørne i alt – 1 på tredjedagen og 1 på femtedagen.

Det var nogle gange lidt af en udfordring at komme dertil, hvor vi skulle jage. Under normale omstændigheder kunne man i bil (4 x 4) køre langt ind i dalen, men på grund af kraftig efterårsstorm sidste år, var der dele af vejene i bjergene, som simpelthen var skyllet væk. Derfor måtte vi snøre støvlerne og hanke op i rygsækken, når disse forhindringer skulle passeres (jeg er heldigvis gift med en mega sej kone). Outfitter (Kiff) medbragte derfor en mountainbike med en lille trailer (120 kg) – således at kød og skind fra bjørnen af hensyn til belastningen kunne fordeles på både trailer og i rygsække, når vi skulle have det med tilbage.

Dyrearter vi så ud over bjørne: Black tail deer, og mountain goat samt flere fuglearter – herunder mange kolibrier, som var Rebeccas favoritter :)

Efter jagtdagene blev vi kørt tilbage til Vancouver og sat af ved færgen til Vancouver Island, hvor vi nød et par dage som ”turister”, inden hjemrejse til DK.

Rebecca og jeg vil gerne sige tak til Gamekeeper og Buhls for den gode planlægning, kompetent rådgivning samt dialog op til afrejse. Til Outfitter og hjælpere for utrættelig, seriøs jagtføring, rådgivning og ikke mindst det gode humør.

Vi har rigtig mange oplevelser og gode historier med hjem fra denne tur. ”It was fun and fabulous!”.